06 Jan
06Jan

בסביבת הדק ייתכן שיהיו מידי פעם אורחים לא רצויים, תלוי בעונת השנה ובסביבה. ביניהם אנו עלולים למצוא מזיקים שפוגעים באיכות העץ, כמו תולעי עץ וטרמיטים, שאותם ניתן להרחיק. גם רטיבות היא מקור עיקרי לנזק. 

חשוב לדעת שאפשר להגן על הדק שלנו - ניתן להרחיק מזיקי עץ וגם למנוע רקבון.

מניעת רקבון

רקבון הוא תוצאה של רטיבות מתמשכת ולכן, כאשר בונים דק על אדמה או על קרקע שאינה מרוצפת, יש למרוח היטב את רגלי התשתית בזפת קרה. הזפת אוטמת את העץ ומונעת מרטיבות לחדור לסיבים וכך היא מגנה על תשתית הדק מפני רקבון. נוסף על כך, מומלץ לבנות את תשתית הדק בגובה של לפחות 15 ס"מ מעל הקרקע כדי לצמצם את הלחות בחלל שבין הקרקע לדק.

משטח מרוצף לעיתים סובל מרטיבות או מים עומדים, ולכן גם בבניית דק על משטח מרוצף צריך למרוח את רגלי התשתית בזפת קרה. 

לוחות הדק גם חשופים לרטיבות, הן בשל גשמים בעונת החורף והן כתוצאה של זליגת מים מהשקיית אדניות ועציצים. באמצעות טיפול לשימור דק אחת לשנה או שנתיים (על כך הרחבנו בפוסט אחר בבלוג), אנו נמנע היווצרות רקבון בלוחות הדק. 

דחיית מזיקים

חשוב לדעת שלא ניתן לדחות את כל סוגי המזיקים. בגינות/חצרות, אנחנו עלולים להיתקל בנחש, עקרב או מקקים וזה כלל לא קשור לבניית הדק. 

המזיקים בהם נתמקד הם מכרסמי עץ למיניהם, כמו טרמיטים ותולעי עץ, אותם ניתן להרחיק באמצעות חיטוי העץ. רוב סוגי העץ לדק לא עוברים טיפול מקדים לדחיית מזיקים, אך עץ אורן לדק (אורן מהוקצע) עובר חיטוי שכזה אצל היצרן ועל כן אנו ממליצים להשתמש באורן מחוטא ומהוקצע. רצוי שתשתית הדק גם היא תהיה מחוטאת ומהוקצעת. עץ שעבר תהליך חיטוי אצל היצרן אינו מסוכן לסביבה, אך חומרי החיטוי הללו שנספגו בעץ משמידים את מזיקי העץ. על כן הוא בטוח לשימוש ויעיל בהרחקת מזיקים בלתי רצויים.


לסיום, טיפ חשוב: במסגרת טיפול תחזוקה לדק, אותו יש לבצע אחת לשנה-שנתיים, ניתן לשלב חומרי חיטוי על מנת לחזק את ההגנה מפני מזיקים. אנו ממליצים להתייעץ עם בעל מקצוע טרם השימוש בחומרים הללו, על מנת להשתמש בסוג החומרים ובמינון שיהיו יעילים ולא יגרמו נזק לסביבה.