09 Dec
09Dec

בארץ שטופת שמש כשלנו, כמעט כל מי שיש לו חצר או מרפסת מחפש דרך לייצר צל ולנצל את השטח החיצוני מבלי לסבול משמש ישירה. פרגולת עץ היא אחד המוצרים המבוקשים ביותר להצללה. אם מתאימים אותה למרחב, לצרכים שלנו וכמובן לתקציב, היא פתרון מושלם: אסתטית, פרקטית ועמידה בכל מזג אויר. עם מעט תחזוקה היא תישמר לאורך שנים רבות.

ניתן לבנות פרגולה ממגוון עצים ובשלל עיצובים. בארץ חומר הגלם הנפוץ מכולם הוא עץ אורן, הן בשל זמינותו ועמידותו והן בשל מחירו.

האם צריך להתאים את מפרט העץ לגודל הפרגולה?

בבניית פרגולות קטנות בעלות מיפתח קטן, נהוג להשתמש בעץ אורן גושני. מהו אורן גושני? זהו העץ הגולמי, הכי קרוב למקור - לגזע העץ הטבעי. הוא אינו עובר תהליכי עיבוד והדבקות, אלא רק חיתוכים מינימליים כדי להתאימו למידות המבוקשות. עץ גושני הוא עבה ומעט מחוספס ולכן משווה לפרגולה מראה כפרי. 

בבניית פרגולות גדולות בעלות מיפתחים גדולים, נהוג להשתמש בעץ אורן דו-שכבתי או רב-שכבתי כדי למנוע סדקים ועיוותים בעץ. מהו אורן דו/רב שכבתי? זהו עץ מעובד שבנוי מחיבור של כמה קורות זו לזו. הערכים המוספים שלו הם יציבות, חוזק ועמידות.

שימוש במידות לא נכונות (עובי ואורך), או בסוג עץ לא מותאם, עלול להפוך את הפרגולה ל-לא בטיחותית ולגרום לבלאי בלתי סביר בתוך פרק זמן קצר יחסית.

סוגי הצללה

ניתן להצליל את שטח הפרגולה באמצעים שונים. המבוקשים ביותר הם במבוק או לוחות עץ שאותם מחברים לפרגולה במרווחים קטנים ושווים. שני סוגי ההצללה הללו מאד אסתטיים ומייצרים צל בצורה אופטימלית.

קירוי הפרגולה

לאחר שהשקעתם בבניית פרגולה לשביעות רצונכם, אנו ממליצים לא לוותר על הרכבת קירוי לפרגולה, מעל ההצללה (בין אם היא בנויה מלוחות עץ או בין מבמבוק). הקירוי משרת שתי מטרות חשובות: מונע זליגת מי גשם וכך תהנו מהפרגולה לאורך כל השנה, אפילו בימים גשומים. בנוסף, הקירוי מונע מגע של העץ עם מים בחלקים ניכרים של הפרגולה, דבר אשר מאריך את חיי העץ ומונע ריקבון. 

סוג הקירוי הנפוץ ביותר הוא סנטף. הוא מגיע במגוון צבעים אך הרוב מעדיפים להרכיב סנטף שקוף. ישנם סוגי קירוי נוספים כמו פוליגל או סנטף BH שהם איכותיים ומאד עמידים, אך מחירם יקר משמעותית מסנטף רגיל. 

לבסוף, לא לשכוח לאטום את נק' המפגש של הפרגולה עם הקירות על מנת למנוע נזילות מי גשם לאורך הקיר. אנו ממליצים להשתמש בחומרי איטום איכותיים כדי להפחית את הבלאי של האיטום וליהנות מפרגולה נטולת נזילות לאורך שנים.

בשלב תכנון הפרגולה רצוי לקחת בחשבון תוספות כמו: הכנה לנק' תאורה/חשמל, הוספת מרזב גלוי או נסתר (לרוב לא הכרחי) או כל דבר אחר שישפיע על מבנה הפרגולה או על תהליך הבניה.
בבחירת הגימורים יש להתחשב בכמה פרמטרים: בטיחות, עמידות וניראות. הפרגולה צריכה להיות בטיחותית, עמידה לאורך שנים, צריכה להתמזג במרחב בו היא נבנית ולהיות מותאמת אליו (גודל, סוג עץ, צבע).

אל תשכחו שפרגולה היא גם אלמנט עיצובי, ומומלץ שלא תהיה רק פרקטית ובטיחותית אלא גם אסתטית, מרשימה ומותאמת לסביבה.